Digital@Idag 2021 - Tema: Making Magic

I de visuella effekternas magiska värld kan vad som helst hända. Levande dinosaurier, eldsprutande monster och explosioner. Med datorn som verktyg kan man skapa otrolig grafik och animationer. Men, vilka skapar egentligen det där magiska? Och, hur går det till, egentligen? Är ni nyfikna på personerna, tekniken och vetenskapen bakom digitala specialeffekter i film och dataspel? Under temat Making Magic samarbetar fem science centers med utbud för skolan. 


VISUALISERINGSCENTER - MÖT SKAPARNA BAKOM VISUELLA EFFEKTER

I år djupdyker vi ner i temat visuella effekter i film. Tillsammans med skaparna av centrets egenproducerade domföreställning Making Magic 3D samt det lokalt placerade, men nationellt kända, filmkollektivet Crazy Pictures, besvarar vi alla tänkbara funderingar kring digital magi. Dessutom får vi en presentation av Erik Sundén, Teknisk Chef på Visualiseringscenter som demonstrerar en interaktiv installation som är kopplad till Making Magic.

Vi kikar också in i centrets pedagogiska verksamhet där elever själva testar på att vara animerare/filmskapare för en dag. Passar för årskurs 7-9 och Gymnasiet

Hjärnorna bakom Making Magic

En inblick i Crazy Pictures

Matematiken bakom specialeffekter

Curiosum - Ta hollywoodfysik och stop-motion till ditt klassrum 

Flyger man bakåt om man blir skjuten? Syns laserstrålar i luften? Kan du åka upp med en bunt heliumballonger? Som i filmer från Hollywood. Se klipp från kända actionfilmer och fundera, tillsammans med fysikern Patrik Norqvist, på om detta är möjligt. Passar för årskurs 7-9, samt intresserade i andra åldrar.

Låt klassen göra sin egen berättelse med hjälp av stop-motion animering. Ge liv åt figurer som lerklumpar, pappersfigurer eller pennstreck. Genom att fotografera bildruta för bildruta samtidigt som man flyttar runt figurerna för varje bild lär ni er skapa egna animationer. Passar för årskurs 4-6, och andra årskurser hemma med familjen.

Läs mer om utbudet  

TEKNISKA museet träffar magiska personer inom spelbranschen! 

Kan jag plugga och jobba med spel? Är spel något för alla? Hur gör jag för att komma igång? WIlliam Easton, chef för en av Sveriges bästa gamingskolor, FutureGames berättar om fascinerande möjligheter inom spelutveckling och hur du kan vara med och skapa magi och arbeta med spelutveckling i framtiden. Spelexperten och influencern från tevesoffan, Paula Fenjima Manrique peppar att följa sina speldrömmar och Jonas Skoog från spelbolaget Goodbye Kansas berättar om hur en kan väcka liv i 3D-karaktärer för spel och film! Passar för årskurs 7-9 och Gymnasiet. 

Läs mer om utbudet 
 

Malmö Museer - Skapa magiska filmer med stop-motion 

Gör din egen animerade film! Med en mobil eller iPad kan ni i klassen skapa era egna filmer med green screen och stop-motion teknik. Varje anmäld klass får en temalåda med en lärarhandledning, ett stativ för mobil samt material som kan komma till användning i filmskapandet. När filmerna är gjorda träffas vi digitalt och ser varandras filmer! Passar för årskurs 4-7 samt intresserade i andra åldrar.

Läs mer om utbudet 
 

Universeum  - AI – en magisk möjlighet?

Kommer AI magiskt lösa framtidens problem? Eller leder AI tvärtom till världens undergång? Universeums digitala paket ökar lärares och elevers kunskap om artificiell intelligens med korta föreläsningar och en laboration om bildigenkänning. För vem är egentligen bäst på att tyda bilder – människan eller maskinen? Passar för årskurs 7-9 samt gymnasiet.

Läs mer om utbudet 


Digitalidag

Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Initiativtagare är Forum för Omställning, (FfO), Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), Landsorganisationen i Sverige, (LO), Myndigheten för digital förvaltning, (DIGG), Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Statens servicecenter.

Wisdome 

Inom Wisdome-projektet samverkar Sveriges fem ledande Science Centers - Visualiseringscenter C i Norrköping, Universeum i Göteborg, Curiosum i Umeå, Tekniska museet i Stockholm och Malmö museer. Projektet kommer på sikt resultera i upplevelsearenor i form av labb och domteatrar som tar besökare till platser vi aldrig själva kunnat nå, låter oss se det som annars skulle vara dolt för oss och skapar förståelse för skeenden som är för små, för stora, för snabba eller för långsamma för människan att överblicka. Läs mer om projektet på https://wisdomeproject.se.  I samband med Digitalidag lanserar vi tillsammans ett digitalt utbud för skolan med Wisdome-projektets första tema - Making Magic!