Sverige – med världsledande forskning inom visuell AI, cirka 300 spetsföretag inom XR och en starkt uppkopplad industri – står inför en unik chans att bli global ledare i människocentrerad XR och visuell intelligens. Nu tar Visual Sweden, Visual Arena, Wisdome och Epicenter gemensamt initiativ till en nationell neutral innovationsplattform.

Målet är att hållbart stärka Sveriges konkurrenskraft när XR, AI och avancerad visualisering möts. Arbetet bygger på två genomförbarhetsstudier som gjorts under första halvåret 2025 och är svaret på Vinnovas utlysning Implementering XR Sweden Innovationsplattform. Den 7 oktober meddelas beslut om finansiering till denna innovationsplattform.

Vi har tre tydliga mål:

Lösningar som möter behoven. Vi bygger en digital samlingsplats för kunskap och kontakter, tar fram en nationell färdplan som samlar aktörer och styr mot gemensamma mål, samordnar och aktiverar kompetenscenter i hela landet, driver innovationsprojekt och konsortiebildning för ny finansiering, genomför uppsökande Visual Intelligence Days som stärker lokala nätverk och idéutveckling och etablerar en internationell konferens som placerar Sverige på den globala kartan.

– Genom XR Sweden ska Visual Sweden, tillsammans med våra partners, bland annat stärka kraften i de olika regionala XR-relaterade initiativ som redan finns runt om i landet, som Wisdome-domerna, Visual Lab i Örebro och industriellt kopplade labb. Tillsammans kan vi skapa en nationell hävstångseffekt som accelererar innovation och samhällsnytta”, säger Peter Westerdahl, processledare på Visual Sweden

För Sverige betyder detta konkret stöd att utveckla idéer snabbare, tillgång till testmiljöer och expertis, samt möjligheten att bygga partnerskap som leder till ny kunskap, affärer och lösningar. Genom att samla behoven och lösningarna i en gemensam innovationsplattform skapas en kraft som stärker både konkurrenskraften, innovationsförmågan och Sveriges hållbara omställning.

Visualiseringscenter C bjuder in till en föreläsningsserie som riktar sig till lärare, lärarstudenter och andra som är intresserade av utbildningsfrågor.

Välkommen att inspireras, fördjupa din kompetens och möta andra som brinner för elevers och studenters lärande och intresse för STEM (Science (vetenskap), Technology (teknik), Engineering (ingenjörsvetenskap) och Mathematics (matematik).

Vi inleder varje event med god mat och fortsätter sedan med inspirerade föreläsningar från forskare och utvecklare inom STEM-undervisning. Det ges också gott om utrymme för samtal, erfarenhetsutbyte och nätverkande. 

STEMverkan inleds 9 oktober med en kväll fylld av inspiration och framtidsspaning kring lärande, visualisering och artificiell intelligens.

”Sweden knows that it is small, but it believes it can do big things.”

Mario Romero gjorde sin filosofie doktor i USA, och flyttade efter det till Sverige. Här blev han postdoktor i Uppsala, för att sedan axla rollen som docent på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. I början på 2025 klev Mario in som ledare för C-Research på Visualiseringscenter C, vetenskaplig ledare för Visual Sweden och biträdande professor på Linköpings universitet.

I den här filmen får du höra när Mario berättar om sin bakgrund, varför visualisering är så viktigt för Sverige – och mycket mer.

Kontakt

Kontakt

Mario Romero

Föreståndare C-research

mario.romero@liu.se

011-36 30 74

Visualiseringscenter C i Norrköping står som mötesplats för WASP Joint Summer School 12–16 augusti 2024. Sommarskolan arrangeras av Sveriges största forskningsprogram WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program) för studenter och doktorander inom programmet.

Temat för årets skola, ”Applications and Implications of Deep Generative Models”, kommer att utforskas genom föreläsningar, workshops och studentpresentationer, med fokus på både teknologiska framsteg och de sociala och etiska aspekterna av Generativ AI.

Deltagarna kommer att få en unik möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom sina respektive forskningsfält, samtidigt som de knyter kontakter över discipliner. Veckan avslutas med presentationer i Visualiseringscenters domteater Wisdome Norrköping.

Visualiseringscenter håller som vanligt öppet för besökare till våra utställningar och domföreställningar. Restaurangen är abonnerad för WASP sommarskola under hela vecka 33.

Foto: Svarteld form & foto, Peter Karlsson

Den 30 maj tar Visualiseringscenter C Marcus Wandt tillbaka till rymden. På plats i Wisdome Norrköping möter Wandt publiken för att berätta om sina upplevelser. 

I mjukvaran OpenSpace som utvecklats på Linköpings universitet visualiseras hela det kända universum. Med hjälp av OpenSpace kan vi ta med publiken på en resa ut i rymden. 

– Tack vare den omslutande 3D-upplevelsen vi kan erbjuda i domen kommer besökarna kunna få en känsla av att själva vara i rymden tillsammans med Marcus, men även besöka platser i rymden där ingen människa varit, säger Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering och grundare av Visualiseringscenter C. 

Den sista torsdagen i varje månad arrangeras SpaceNight på Visualiseringscenter C – där deltagarna vanligtvis får ta del av en enastående kombination av AW-meny och rymdresa i 3D. Den 30 maj adderar vi dock en alldeles spektakulär twist när Marcus Wandt håller i rymdresan och tar med oss tillbaka till sin unika upplevelse.

Marcus Wandt blev i januari 2024 den tredje svensken i rymden, när han reste till ISS för att bedriva forskning i tyngdlöshet. Den 29 januari kopplade han upp sig för ett livesamtal med elever på jorden, för att låta dem ställa sina nyfikna frågor.

Programmet hålls i två delar: för specifikt inbjudna personer och för allmänhet.

Program för inbjudna
16.00 Mingel för inbjudna gäster
17.00 Visning i domen

Program för allmänhet
17.30 Afterwork i restaurangen
19.00 Visning i domen

Media bjuds in att delta under valfri del av programmet. Vänligen bekräfta ditt deltagande genom att maila kristin.blomgren@visualiseringscenter.se

Tisdagen den 7 maj ordnas Next Gen Media NKPG – en mötesplats och konferens som samlar kreativa näringar, bolag och studenter för att utforska det nya medialanskapet. Media hälsas välkomna att delta under hela dagen.

De senaste framstegen inom generativ AI förändrar spelreglerna för hela mediebranschen. Några av de främsta företrädarna för teknikutvecklingen, såväl inom näringslivet som akademin, finns på plats i Norrköping för att under eftermiddagen inspirera och sprida sin kunskap.

Bland talarna märks bland andra Zenodia Charpy, Senior Deep Learning Data Scientist & Solutions Architect at NVIDIA och Joahnna Björkund Researcher in Theoretical Computer Science Umeå University, Program Manager WARA Media & Language, CTO and Co-founder Aeterna Labs.

Anders Ynnerman, professor och ansvarig för avdelningen Medie- och informationsteknik på Linköpings Universitet och konsortiedirektör för Visualiseringscenter C, inleder konferensen för att markera att Campus Norrköping är i ledande position för att skapa framtidens utbildning och konkurrenskraftigt näringsliv i hela regionen.

Dagen avslutas med en after work på Visualiseringscenter C där besökarna får följa med in i domen för att uppleva immersiva teknologier och komma närmare hemligheterna bakom de prisvinnande domproduktionerna inom Wisdome. Dessutom visar spelutvecklare från regionen upp sina spel och East Sweden Game delar ut pris till årets spelutvecklare.

När: Tisdagen 7 maj kl. 14.00-19.00
Var: Cnema och Visualiseringscenter C, Kungsgatan 54-56

Next Gen Media arrangeras av Norrköpings Science Park, Visualiseringscenter C, Cnema och East Sweden Game.

Kontakt

Kristin Blomgren, projektledare
Visualiseringscenter C
kristin.blomgren@visualiseringscenter.se
0730 20 10 53

Norrköping har fått en digital tvilling som nu kan upplevas och utforskas genom en tredimensionell karta – antingen i domteatern, på touchskärm eller som fysisk 3D-modell. Detta skapar möjligheter att upptäcka staden på helt nya sätt.

Den digitala tvillingen är ett resultat av forskningsprojektet SimStad som genomförts av Linköpings universitet på Visualiseringscenter C med stöd från Norrköpings forskningsfond, Visual Sweden och Wadströms stiftelse.

Syftet med projektet var att ta fram en plattform och metodik för att skapa digitala tvillingar av städer, med Norrköping som första stad. Med AI och den senaste forskningen inom visualisering och bildanalys kan vi automatisera den idag väldigt arbetskrävande processen med att göra kartor och klassificera innehåll i kartor.

– Den digitala tvillingen öppnar upp för nya tankesätt genom att visualisera stora informationsmängder och gör det begripligt för ögat på ett pedagogiskt och kommunikativt sätt. Det blir enklare att förstå komplexa frågor inom samhällsbyggnadsprocessen, till exempel hur havsnivåhöjningar, klimatförändringar och buller påverkar vår stad. Vi kommer också att kunna simulera olika alternativ som ett stöd i beslutsprocesser, säger Anna Selander, kommundirektör i Norrköpings kommun och VD Rådhus AB.

Med hjälp av AI och djupinlärning kan städer till stora delar karteras automatiskt. Kommuner kommer inte behöva lägga kraft på tidsödande arbete att manuellt kartera hela sin markanvändningskarta, utan kan överlåta grovjobbet till AI-modellen som genererar allt från träd till husmodeller eller cirkulationsplatser.

Etableringen av digitala tvillingar av städer möjliggör användandet av digitala testbäddar som metodik. Möjligheten att analysera, simulera och optimera scenarier digitalt innan de byggs eller omsätts i den fysiska verkligheten är resurseffektivt, både ur ett ekologiskt och ekonomiskt perspektiv.

– De metoder vi tagit fram har visat sig ha stor potential när det kommer till att effektivisera arbetet inom kartering, det möjliggör en stor effektivisering i arbetsprocessen för alla Sveriges kommuner. Det låser också upp möjligheter att göra dataanalyser som tidigare inte varit möjliga på grund av resursbrist. Här kan vi även tillföra värden till en stor mängd forskningsområden, säger projektledare Erik Telldén, Linköpings universitet.

Första versionerna av Norrköpings digitala tvilling finns att ta del av i utställningen Visual City på Visualiseringscenter C.

– I den här labbmiljön kan besökare på ett roligt och intresseväckande sätt ta del av stadens historia, utforska dagens och framtidens möjligheter och utmaningar. Man kan också själv prova på att skapa egna stadsbilder med generativ AI. Norrköping befäster sin position som ledande aktör inom innovativa processer för stadsplanering och medborgardialog. Med detta utvecklingssprång får vi en innovativ mötesplats i den absoluta forskningsfronten för dialog, delaktighet och engagemang mellan allmänhet och beslutsfattare, säger Lisa Lindgren, VD Norrköping Visualisering AB.

Invigning av Visual City, 21 mars klockan 10-13

Media hälsas välkomna till invigningen av Visual City torsdagen den 21 mars kl. 10-13 på Visualiseringscenter C, Kungsgatan 54. Från 11.40 finns representanter från projektet tillgängliga för intervjuer och demonstrationer på entréplan.

10.00 Presentationer och panelsamtal i domen

Inledning av Moderator Felicia Lai Jakobsson, processledare Visual Sweden

Visuell intelligens

Nutidsspaning och Linköpings universitets forskning kring AI, data och visualisering.
Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering vid Linköpings universitet och konsortiedirektör Visualiseringscenter C.

Visual City

Bakgrund och vidare forskning inom digitala tvillingar av städer.
Peter Westerdahl, projektledare Visual Sweden och Erik Telldén, projektledare
Linköpings Universitet.

Dagens möjligheter och utmaningar med digitala tvillingar av staden

Panelsamtal leds av Martin Rantzer, Campusråd och prefekt för Institutionen för teknik och naturvetenskap

Paneldeltagare:

Anna Selander, kommundirektör Norrköpings kommun och VD Norrköping Rådhus AB
Leif Haglund, adj. professor och strategisk rådgivare Maxar technologies
Jenny Carlstedt, projektledare för Nationella hubben för digitala tvillingar
Erik Telldén, projektledare Linköpings Universitet.

11.40 Demonstration av Visual City

Projektdeltagare finns tillgängliga i Visual City för att svara på frågor.

Visual Crime Scene är ett projekt som nyttjar spelutvecklingens visualisering för att lösa brott. På Visualiseringscenter C i Norrköping lanseras den 7 december Visual Crime Scene, en demonstrator för nya arbetsmetoder inom brottsplatsutredningar och som en interaktiv utställningsdel, för allmänheten att utforska.

Det var under en fredagsfika idén om en digital tvilling av brottsplatser uppkom. Sedan dröjde det inte länge innan Visual Sweden, Polisen, East Sweden Game, Lutra Interactive, Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute, AI Sweden och Region Östergötland gick samman för att göra det möjligt.

Samarbetet resulterade i en komplex lösning – som vid första anblick kan se enkel ut – men som består av mycket kunskap och tekniska lösningar. Från början skapades ett fiktivt brott, men det beslutades efter en tid om att vidareutveckla projektet till ett riktigt brottsplatslabb med ett publikt syfte för att visa hur framtida digitala forensiska analyser kan gå till med hjälp av att spegla brottsplatser i en digital miljö. Resultatet är nu på plats, och demonstratorn Visual Crime Scene finns på Visualiseringscenter C, för att inspirera och kommunicera nya metoder för forensiska analyser och utbildning.

Digital forensik

Forensik handlar om att säkra spår, såsom fotspår, blodspår, fingeravtryck och DNA. I takt med digitaliseringen har en ny spelplan för brottsligheten kunnat växa, som ställer krav på nya sätt att säkra spår – nu i den digitala världen. Detta kallas digital forensik eller IT-forensik.

Genom att samla forskare, allmänhet, teknikföretag, polis och myndigheter kan bättre och mer proaktiva metoder för att utreda brott utvecklas. Tekniken hjälper bland annat människan att observera förändringar och avvikelser genom AI och mönsterigenkänning i stora mängder digital information. Tekniken kan också bidra till nya, viktiga verktyg såsom visualisering och digitala tvillingar.

Lanseringen av Visual Crime Scene

Den 7 december lanseras Visual Crime Scene på Visualiseringscenter C i Norrköping. Efter lanseringen kommer Visual Crime Scene ta plats som en interaktiv utställningsdel på plan 3, där besökare får prova på att lösa ett brott helt på egen hand – med utredningsledare Jan Staaf som vägledare.

Arrangörer är Visual Sweden och Norrköpings Visualiseringscenter C.

Samarbetspartners i projektet är Visual Sweden, Polisen, East Sweden Game, Lutra Interactive, Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute, AI Sweden och Region Östergötland.

För kontakt och möjlighet till intervjuer:

Fredrik Larsson, Kommunikatör
fredrik.larsson@nosp.se
0703 – 16 11 70

Amanda Lagerqvist, Marknads- & kommunikationsansvarig
amanda.lagerqvist@visualiseringscenter.se
076 – 762 03 79

Den 15 november lanserade Visualiseringscenter C, tillsammans med Interspectral och European Synchrotron Radiation Facility, ESRF, den interaktiva 3D-installationen The Human Organ Atlas. Installationen finns nu för allmänheten att utforska och lära sig mer om mänskliga organ på en oerhört detaljerad nivå.

The Human Organ Atlas är en interaktiv 3D-installation med data framtagen av ESRF, tekniskt möjlig tack vare Interspectrals toppmoderna mjukvara för 3D-visualisering. Mjukvaran fokuserar på fyra viktiga organ: hjärna, lungor, njurar och mjälte. Varje avsnitt ger värdefull information om organets struktur, funktion och betydelse i människokroppen – något som kan revolutionera medicinsk forskning och väcka intresse för vetenskap.

Att ta del av så högupplösta data är möjligt genom ESRF:s HIP-CT (High-Performance Computed Tomography) och representerar ett stort framsteg inom bildteknik. Här förenas kraften hos synkrotron röntgenteknik med avancerad datortomografi – en banbrytande teknik som gör det möjligt för forskare att ta bilder i upplösningar som når mikroskala, där 1 mikrometer är lika med 1 miljondels millimeter. Det ger en kontinuerlig övergång från en traditionell röntgenbild till en mikroskopiskt högupplöst bild. Med denna teknologi belyser ESRF:s HIP-CT de dolda detaljerna i vår värld och omformar hur vi utforskar, lär oss och möjliggör nya vetenskapliga insikter.

Lanseringen ägde rum i Visualiseringscenter Cs domteater genom livestreamat event, med en gymnasieklass från Ebersteinska Gymnasiet på plats i publiken. Lisa Lindgren, VD, Isabelle Hachette, VD på Interspectral, Anton Lilja, pedagogisk verksamhetsledare på Visualiseringscenter C och Joseph Brunet, postdoktoral forskare inom biomedicin baserad hos ESRF, presenterade och lyfte tillsammans sina olika perspektiv på projektet, dess nytta och värdeskapande.

”Med den här unikiteten befäster vi inom Norrköpings Visualiseringscenter C, inte bara positionen som den ledande digitala miljön för vetenskapskommunikation, vi fortsätter med visualisering att överbrygga avståndet mellan forskning och allmänhet. Det är ett unikt och intressant redskap i strävan att utveckla nya metoder för visuellt lärande genom att kommunicera, utforska, förklara och uppleva saker tillsammans.” – Lisa Lindgren, VD på Norrköping Visualisering AB vid Visualiseringscenter C

Att använda vetenskaplig 3D-visualisering har visat sig vara mycket framgångsrikt inom utbildnings- och upplevelsemiljöer. Med grund i Exploranation som pedagogiskt koncept – Explore and Explain – kommer The Human Organ Atlas förstärka utbudet av visualiseringsteknik i absolut framkant och bidra till lärorika upptäckter för såväl forskare, elever, lärare som allmänhet. Genom installationen kommer besökaren själv kunna arbeta med samma data som forskarna använder och upptäcka delar av världen som vi med blotta ögat inte kan se.

För kontakt och möjlighet till intervjuer:

Amanda Lagerqvist, Marknads- & Kommunikationsansvarig
amanda.lagerqvist@visualiseringscenter.se
076-762 03 79

Forskarna Anders Ynnerman och Jonas Unger, tilldelas Chester Carlsons forskningspris på 50 000 kronor vardera, för sin forskning inom visualisering och datorgrafik. Priset har delats ut sedan 1985 och ska främja den vetenskapliga forskningen inom området informationsvetenskap.

– Årets mottagare av Chester Carlsons forskningspris har utvecklat världsledande metoder för att visualisera stora och komplexa data på ett häpnadsväckande sätt. Tekniken har bidragit till såväl stöd för akademisk forskning och industriella tillämpningar, men även spelat en stor roll för framtidens vetenskapskommunikation och lärande. Ett välkänt exempel är det virtuella obduktionsbordet som används inom medicinsk praktik och utbildning, men också för besökare vid museum och science centers, säger Lars-Erik Eriksson IVA-ledamot och ordförande för stiftelsen IVAs, Fond för forskning i informationsvetenskap.

Motiveringar

Anders Ynnerman prisas för att framgångsrikt etablerat Visualiseringscenter C där han har skapat en framstående forskargrupp och främjat samarbete och innovation samt en publik arena med 200 000 besökare året. Anders tidiga insikt i vikten av visualisering av stora datamängder har stärkt förståelsen och tillämpningen av visualisering som en central metod för tolkning och nytta av data. Centret har resulterat i en unik sammanhållen kedja av kompetens inom visualisering, från grundforskning till praktiska tillämpningar. Anders leder nu projektet WISDOME som etablerar Visualiseringsdomer över hela landet.

Jonas Unger prisas för att ha etablerat flera företag inom beräkningsmässig bildbehandling, med fokus på områden som sensorsimulering, syntetisk data och fotorealistisk bildsyntes. Jonas entreprenörskap har inte bara resulterat i användbara lösningar för autonoma fordonsapplikationer och robotnavigation, utan även genom att dela sina resultat som öppen källkod, har han inspirerat andra forskare och innovatörer att dra nytta av hans arbete och driva fram ytterligare innovationer.

Årets pris delas ut tisdagen den 21 september kl. 17.30-18.30 vid ett seminarium – läs mer och anmäl dig här.

Fakta om årets pristagare

Anders Ynnerman, född 1963, är IVA-ledamot, visualiseringsforskare och professor, verksam vid bland annat Linköpings universitet i Norrköping. Anders är också programdirektör för det nationella forskningsprogrammet WASP (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program).

Jonas Unger, född 1978, är forskningsledare inom datorgrafik och bildbehandling samt professor verksam vid bland annat Linköpings universitet i Norrköping.

Fakta om Chester Carlsons forskningspris

Priset förvaltas av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Stiftelsen IVAs, Fond för forskning i informationsvetenskap och delas ut sedan 1985. Priset delas ut till personer, institutioner eller organisationer för forsknings- eller utvecklingsarbete inom området informationsvetenskap för att främja den vetenskapliga forskningen inom detta område.

Svenskättlingen Chester Carlson utgick på sin tid i ett då känt problem, behovet av att göra kopior. Han sökte enträget tekniker för att lösa problemet och efter ihärdigt litteratursökande och experimenterande fann han vad han sökte och som entreprenör startade han Xerox (tidigare The Haloid Photographic Company som grundades år 1906).

Pristagare utses av styrelsen för stiftelsen IVAs, Fond för forskning i informationsvetenskap, vartannat år eller så ofta stiftelsens avkastning tillåter. Priset delas ut till forskare, gärna disputerade sedan några år. God entreprenörsanda är också ett urvalskriterium. Ledamöter i styrelsen är: Lars-Erik Eriksson (ordförande), Gösta Lemne, Amy Loutfi och Robin Teigland.

Urval av tidigare pristagare: Adam Dunkels, Swedish Institute of Computer Science, Albert Mihranyan, Uppsala universitet, Rüdiger Lincke, Linnéuniversitetet, Carina Höglund, Linköpings universitet, Shahrouz Yousefi, Linnéuniversitetet, Peter Hedström, Kungliga Tekniska högskolan, Ali Ghodsi, University of California.

Presskontakt och tillgänglighet för intervju

Anders Ynnerman
anders.ynnerman@liu.se, 070-556 66 38

Jonas Unger
jonas.unger@liu.se, 011-36 34 36

Amanda Lagerqvist, Marknads- & Kommunikationsansvarig Visualiseringscenter C
amanda.lagerqvist@visualiseringscenter.se, 076-762 03 79