Med nyfikenheten som vägvisare
En av våra huvuduppgifter är att skapa ett intresse för naturvetenskap, teknik och matematik (STEM) hos kommande generationer. Genom exploranation – där eget utforskande möter vetenskapliga förklaringar, tar vi varje år emot tusentals barn, elever och studenter från såväl Norrköpings kommun som från våra grannkommuner och övriga landet.
Kostnadsfria skolbesök för Norrköpings kommun
Nu öppnar vi bokningen för höstterminens kostnadsfria skolbesök för klasser i Norrköpings kommun. Vi har bokningsbara tider för förskolegrupper, årskurs 2, 5, 8–9 samt för gymnasiet.
Skolbesök för klasser som inte omfattas av skolavtalet
I mån av plats kan vi erbjuda skolbesök för klasser som inte omfattas av avtalet med Norrköpings kommun. Vi skräddarsyr besöket efter gruppens nivå och era önskemål. Vi erbjuder bland annat workshops, guidade visningar i våra utställningar och domföreställningar. Det går även bra att boka ett av våra skolprogram som är anpassade efter läroplanen för respektive nivå. Pris lämnas på förfrågan.
Våra skolprogram
Vad är egentligen rymden, hur stor är den och vad består den av? Under besöket väcker vi intresset för rymden och skapar förståelse för hur tekniken kan hjälpa oss människor att förstå vår stora omvärld.
Vi inleder besöket i vår VR-arena, där barnen får uppleva den spektakulära rymden på storskärm. Tillsammans reser vi ut i solsystemet och utforskar en ny samling planeter som plötsligt tillkommit – på ett högst mystiskt sätt!
Därefter får barnen möjlighet att utforska rymden genom lek i barnutställningen Rymdskeppet.
För att kunna ta hand om vår omvärld på bästa sätt behöver vi förstå den, och hur allt hänger ihop. Vatten och hav utgör grunden för livet på jorden - men vi står inför en ny utmaning kring hanteringen av våra havsmiljöer. Hur påverkar vårt ekosystem på olika platser? Vilken roll spelar klimatförändringarna för djurlivet?
Under besöket får eleverna möta livet i havet genom den färgstarka och lekfulla domföreställningen ”Legend of the Enchanted Reef 3D”. I samband med föreställningen får eleverna bland annat får lära sig mer om hur havet och dess djurliv påverkas av oss människor, samt ett antal andra utmaningar som kräver kreativa lösningar.
Eleverna får även ett kort besök i vår utställningsyta i ”Wadströms Exploranation Laboratory” där vi med hjälp av visualiseringar och simuleringar tittar närmare på vår planet, våra hav och vattnets ekosystem. Eleverna får också arbeta med att sortera och kategorisera bildmaterial kopplat till temat samt diskutera och resonera kring sina val.
En förmiddag fylld av digitalt skapande och teknisk kreativitet! Tillsammans utforskar vi den digitala världen och vår förmåga att skapa med hjälp av datorkraft. Vi börjar med en omslutande resa in i de visuella effekternas magiska värld genom vår egenproducerade domföreställning Making Magic. Där samlar vi på oss inspiration och idéer som vi sedan tillämpar under en workshop i digital 3D-modellering i programmet Tinkercad.
Besöket syftar till att bygga elevernas förtroende, intresse och kunskaper inom STE(A)M (Science, technology, engineering, the arts and mathematics) och fungerar som ett första utforskande steg in i projektbaserat lärande och ingenjörskonst. Tinkercad är ett enkelt men kraftfullt verktyg som sedan starten 2011 blivit en populär plattform för skapande av 3D-modeller. Programmet är en perfekt introduktion till konstruktiv solid geometri för barn och ungdomar. Tinkercad är gratis att använda via webbläsare, vilket gör tekniken tillgänglig och användbar både i skolan och på fritiden. Besöket på Visualiseringscenter är ett utmärkt tillfälle att starta upp ett ämnesöverskridande projekt med era elever!
Rymden är fascinerande. Vilka byggstenar till liv och materia finns där ute? Vilka faktorer är viktiga för att upprätthålla och möjliggöra mänskligt liv? Vilken är människans plats i den interstellära rymden?
Under besöket får eleverna se domföreställningen ”Stort 3D” som är en kosmisk resa i tid och rum. Den förstärker lärandet kring rymden genom att på ett pedagogiskt sätt förklara ämnesspecifika begrepp och rymdfakta.
Under besöket ges eleverna även möjlighet att använda datorprogrammet och 3D-motorn ”OpenSpace”, där de med hjälp av digital visualiseringsteknik i världsklass undersöker rymden och dess mysterier. Programmet körs under arbetstillfället på kraftfulla gamingdatorer som underlättar och förstärker den digitala upplevelsen.
OpenSpace är utvecklat vid Linköpings Universitet i samarbete med bland annat NASA och programmet är ett freeware/gratisprogram som bygger på interaktiv dynamiska data från rymdobservationer, simuleringar och rymduppdrag.
Inför användandet av programmet ges eleverna en djupgående introduktion av programmet och det inkluderar grundläggande kunskap om navigering, funktioner och innehåll. Eleverna får tillgång till pedagogstöd under arbetstillfället och uppmuntras att ta sig an olika uppdrag och göra eget utforskande. I arbetsuppgifterna ingår moment som diskussion, reflektion och samarbete.
Efter genomfört besök kan OpenSpace med fördel användas i klassrumsmiljö för att ytterligare förlänga och förstärka lärandet.
Kunskap tillhör alla och är inte längre centrerat till högre utbildningsnivåer, museer eller forskare. Vem som helst ska kunna ta del av verklig data och information på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
Under besöket får eleverna se den prisbelönta domföreställningen ”Making Magic” som ger en unik inblick i hur digitala effekter, 3D-modeller och datorsimuleringar skapas och tillämpas. I samband med föreställningen får eleverna möjlighet att diskutera och reflektera kring tekniska användningsområden där datorgrafik kan komma till nytta och hur simuleringar kan understödja förståelsen i olika sammanhang.
Vidare under besöket får eleverna möjlighet att arbeta med programvaran ”Inside Explorer PRO” som är ett program för bildanalys i 3D och hantering av visuella data. Programmet körs på kraftfulla gamingdatorer vilket underlättar för eleverna när de själva tar platsen som forskare med uppdrag att undersöka en visuell modell av ett fragment från den kända ”Cheylabinsk meteoriten”. Inför arbetet får eleverna en grundlig genomgång av programmet och samtliga moment genomförs gemensamt i grupp.
I samband med elevernas utforskande uppmuntras eleverna att spela in kortare förklaringsfilmer genom programmet som sedan kan ligga till grund för vidare efterarbete i klassrummet.
Anmäl dig till TänkTech!
Vi välkomnar alla högstadieskolor att delta i TänkTech – ett nytt nationellt skolprojekt som ska höja teknikintresset bland åttondeklassare och bidra med kompetensutveckling till landets tekniklärare.
Vi anordnar två infoträffar för dig som vill veta mer:
Digital träff, 3 september
Läs mer och anmäl dig här
Fysisk träff, 10 september
Läs mer och anmäl dig här
Kan inte ni komma till oss?
Då kommer vi gärna till er!
Geodomen är en portabel och uppblåsbar domteater som används för att visa domföreställningar i ett omslutande format. Under en visning har Geodomen plats för 25-30 barn/ungdomar med visst mått av anpassning. För att ta del av innehållet sitter – eller ligger man ner på golvet och ser bilden runt omkring sig. Upplevelsen är garanterat något alldeles extra!
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat praktisk information inför besöket hos oss på Visualiseringscenter C.
Ja, det går bra att ni äter egen matsäck i vårt matsäcksrum på våning ett. Matsäcksrummet är även öppet och tillgängligt för centrets övriga besökare så meddela oss gärna om ni önskar att vi bokar matsäcksrummet för er grupp.
Ja, vi har kapprum på våning ett där finns låsbara skåp för förvaring av väskor med mera. För att låsa ett skåp behövs antingen en tiokrona eller en polett (som vi säljer i vår reception).
Observera att Visualiseringscenter inte ansvarar för värdesaker.
Anmäl dig till vår sändlista för lärare
Vill du hålla dig uppdaterad om nyheter och erbjudanden som riktar sig till dig som lärare, från Visualiseringscenter C?