TellUs

Den talande planeten svarar på barnens frågor med hjälp av AI och visualiseringsteknik

I det nationella projektet TellUs – den talande planeten utvecklas nya sätt att inspirera barn och unga kring STEM med hjälp av ett helt nytt pedagogiskt verktyg – en interaktiv visualiseringsglob som visualiserar data, förklara vad den visar och svarar på barnens frågor. 

Hur har jorden förändrats genom tiderna och vad kan hända i framtiden? Är jorden den enda planeten som har vatten? Är det sant att det kan regna diamanter på Jupiter? Med TellUs kan skolbarnen ställa sina frågor och få svar med hjälp av AI och visualiseringsteknik.

En del av WISDOME

TellUs-projektet genomförs inom WISDOME i samarbete mellan Visualiseringscenter C i Norrköping, Curiosum i Umeå, Malmö museum, Universeum i Göteborg och Tekniska museet i Stockholm. Genom en donation från Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond har WISDOME:s fem science centers fått möjlighet att under fem år utveckla sin uppsökande verksamhet för att få fler barn och unga att intressera sig för STEM i områden där potentialen att stärka kunskaperna är som störst.

Interaktiv visualiseringsglob AI

I projektet utvecklas ett helt nytt pedagogiskt verktyg i form av en interaktiv visualiseringsglob som kan visualisera data och samtidigt förklara vad den visar. Globen bygger därmed på principen att lärandet blir starkare när elever både ser och får förklarat för sig vad de har framför sig. 

Just nu pågår arbetet med att integrera globen med den AI-teknik som möjliggör för eleverna att prata med den och få svar på sina frågor. AI-utvecklingen sker inom systerprojektet AI-enabled Conversations in Science Centers and Museums på Visualiseringscenter C vid Linköpings universitet.

Innehållsutveckling i nära samarbete med målgruppen

En tvärdisciplinär innehållsgrupp ledd av Isabell Strömstedt med pedagoger från Visualiseringscenter C, didaktiska forskare, studenter och forskningsingenjörer från Linköpings universitet utvecklar innehållet som sedan testats av elever och lärare.

Innehållet kommer från vetenskapliga källor och har anpassats för att möta barnens kunskapsutveckling och få ut maximal nytta av tekniken. Allt har testats i klassrumsmiljö där barnen observerats för att se hur de interagerar med globen och vad som väckte deras intresse. Insikterna har sedan format den vidare utvecklingen.

Läs mer om innehållsutvecklingen inom TellUs

Lärandeforskning inom TellUs

Inom TellUs bedrivs också lärandeforskning som strävar efter att förstå hur framgångsrika aktiviteter i uppsökande verksamhet kan utformas, med grund i interaktiv visualisering och konversations-AI som främjar lärande och intresse för STEM. Forskningen genomförs bland annat via klassrumsobservationer under skolbesöken, genom användartester och intervjuer med elever och lärare, och genom en elevuppgift som eleverna utför både innan och efter besöket.

TellUs i skolan

Nu kan skolor få uppleva TellUs i sitt eget klassrum. Läs mer om skolprogrammet TellUs och boka ett besök.

Projektledare

Emelie Fälton

emelie.falton@liu.se

Innehållsledare

Isabelle Strömstedt

isabelle.straomstedt@liu.se

Processledare lärande och forskning

Andreas Göransson

andreas.goransson@liu.se

Kommunikatör

Kristin Blomgren

kristin.blomgren@visualiseringscenter.se

Ansvarig pedagog

Matilda Stafstedt

matilda.stafstedt@visualiseringscenter.se

Ansvarig skolverksamhet

Anton Lilja

anton.lilja@visualiseringscenter.se

CTO, Enhetschef Tillämpad visualisering

Erik Sundén

erik.sunden@liu.se

011-36 36 26