Astronauterna har gjort ytterligare en rymdresa tillsammans – i Norrköping

Den 18 januari 2024 markerade ett historiskt ögonblick när rymdfarkosten Axiom Mission 3 sköts upp från Kennedy Space Center i Florida. Ombord fanns Marcus Wandt, Michael López-Alegría, Walter Villadei och Alper Gezeravcı på väg mot Internationella rymdstationen (ISS). Idag reste besättningen i stället till Norrköpings Visualiseringscenter C, för att dela med sig av sina upptäckter, uppleva visualiseringens kraft och ge svar på elevers frågor om hur man duschar på ISS, om man får benskörhet av att vara länge i rymden och vem som egentligen styr raketen.

Idag landade Rymdstyrelsen och besättningen från Axiom Mission 3 på Norrköpings Visualiseringscenter C. Under besöket fylldes samtidigt domteatern Wisdome Norrköping med gymnasieungdomar från Ebersteinska Gymnasiet i Norrköping. Tillsammans med astronauterna fick de lämna jorden, återuppleva deras resa och ta del av de forskningsexperiment som gjordes under uppdraget. Publiken satt nyfiket och lyssnade till besättningens inspirerande svar på frågor från eleverna själva och chefsutvecklare Alexander Bock, som guidade astronauter och publik under den datadrivna rymdfärden genom mjukvaran OpenSpace.

“When you’re in the dome you get the same feeling as when you first get into the space station, you get kind of disoriented at first before you get used to it”

Walter Villadei, om besöket av ISS genom OpenSpace

I OpenSpace, som utvecklats på Linköpings Universitet och finansieras av NASA m.fl, visualiseras hela det kända universum. Med hjälp av OpenSpace kan vi ta med publiken på en resa ut i rymden – som ofta leder till hisnande känslor och stora tankar. Detta fick Marcus Wandt själv uppleva under sitt besök i Wisdome Norrköping den 30 maj, och väljer nu att återkomma tillsammans med Rymdstyrelsen och resten av Axiom Mission 3-besättningen, under deras besök i Sverige. Detta med bakgrund i Visualiseringscenter C:s långsiktiga och mångåriga arbete kring att visualisera rymden i unika upplevelser.

Under dagens besök fick besättningen även fördjupat ta del av arbetet inom Visualiseringscenter C, den forskning och den innovativa kompetensöverföring till samhället som bedrivs från Campus Norrköping. De fick också vidare guidning i mjukvaran OpenSpace tillsammans med professor och grundare Anders Ynnerman och teamet på Visualiseringscenter C som arbetar med forskning och tillämpning, för att förstå och diskutera visualisering och dess kraft.

Att ta med astronauter ut i rymden och imponera dem är en utmaning.  Men när vi landar virtuellt på månen och mars eller reser ut bland galaxerna känner alla av universums storhet och vår existens på en liten och skör planet.

– Anders Ynnerman, professor på Linköpings Universitet och grundare av Visualiseringscenter C
Om Axiom Mission 3

Aximon Mission 3 (Ax-3) kallas rymdfärden som gjordes med en Dragon 2-rymdfarkost från SpaceX, den 18 januari 2024. Uppskjutet skedde från Kennedy Space Center. Besättningen anlände till den Internationella Rymdstationen (ISS) ca 36 timmar senare, den 20 januari, och påbörjade hemresan igen den 7 februari 2024.

I besättningen fanns Michael López-Alegría (USA/Spanien) som befälhavare och Walter Villadei (Italien) som pilot, tillsammans med flygingenjörerna Alper Gezeravcı (Turkiet) och Marcus Wandt (Sverige), som båda gjorde sina första rymdresor under Ax-3.

Om Visualiseringscenter C

Visualiseringscenter C är ett konsortium som består av Linköpings Universitet, Norrköping Visualisering AB, Cnema och Norrköping Science Park. Centret är en mötesplats som uppvisar en unik blandning av ledande forskning, publik verksamhet och samverkan med samhället i en historisk miljö med  spetsteknologisk hård- och mjukvara.

Den övergripande visionen är att vara ett världsunikt centrum för visualisering och medial gestaltning där ny teknik, nya tillämpningar och produktioner skapas genom excellens och samverkan i en öppen och kreativ miljö som attraherar såväl forskning som näringsliv och en allmän publik.

Kontakt och mer information

Lisa Lindgren, VD

lisa.lindgren@visualiseringscenter.se

Amanda Lagerqvist, Marknads- & kommunikationsansvarig