I fredags inleddes Astronomins dag och natt och vi firade genom att bjuda in studenter till WISDOME Norrköping för att uppleva föreställningen STORT i vår dom. Tillsammans utforskade vi universum och framtidens möjligheter inom visualisering.
Att inspirera nästa generation forskare, kreatörer och ingenjörer är en viktig del av Visualiseringscenter C:s uppdrag. Under fredagen fick studenter från Linköpings universitet uppleva hur teknik, berättande och vetenskap möts i domens 360°-miljö – en upplevelse som både väcker nyfikenhet och visar på potentialen i visualisering som verktyg för lärande och innovation.
Många av Visualiseringscenter C:s tidigare studenter har tagit sina första steg här, genom projekt, praktik och examensarbeten. Idag finns de inom forskning, näringsliv och entreprenörskap – och bidrar till att stärka både vår verksamhet och de över 130 regionala företag som arbetar med visualisering och bildanalys.

”Att tillgängliggöra våra lokaler och vår innovationsdrivna miljö för studenter på campus Norrköping är viktigt för oss. Vi har flera spännande koncept och idéer framför oss som vi planerar att sjösätta under 2025 och 2026. Visualiseringscenter C ska än tydligare bli en självklar plats för våra LiU-studenter!”, säger Anton Lilja, verksamhetsledare.
Att kunna besöka en forskningsnära och utvecklingsintensiv miljö som Visualiseringscenter C, skapar unika möjligheter – både för lärande och för att bygga framtidens kompetens inom teknik, design och kommunikation.
Är du student och nyfiken på att jobba med visualisering?
På vår webb kan du läsa mer om utbildningar och möjligheter.
Under hösten får elever i årskurs ett och två i Norrköping chansen att uppleva något helt nytt i klassrummet. Visualiseringscenter C lanserar skolprogrammet TellUs som med stöd av en interaktiv visualiseringsglob på ett lekfullt och forskningsbaserat sätt väcker barns nyfikenhet kring vår planet.
Den digitala globen placeras mitt i klassrummet och fångar direkt elevernas uppmärksamhet. Resan börjar med en kort genomflygning av jordens historia och leder sedan in på temat kartor och visualiseringar av världen. Här får eleverna upptäcka hur kartor representerar världen, vad färgerna på kartor betyder samt hur jorden har avbildats genom historien.
– Globens runda form passar utmärkt för att på ett lätt sätt belysa att våra platta kartor inte visar världen på ett korrekt sätt. Med hjälp av den digitala globen och satellitbilder kan vi ge en verklighetstrogen bild av vår planet, berättar Isabelle Strömstedt, innehållsledare för TellUs-projektet.
Ett tema som vuxit fram tillsammans med skolorna
Isabelle Strömstedt har ansvarat för innehållsutvecklingen tillsammans med pedagoger från Visualiseringscenter C, didaktiska forskare från Linköpings universitet och inte minst lärare och elever på Söderportens och Gustaf Adolfsskolan i Norrköping.
– Vi ville skapa något som både engagerar och ligger nära elevernas egen verklighet. Därför har vi samarbetat med lärare och barn redan från start, berättar hon.
Förpilot med elever
Innehållet kommer från vetenskapliga källor och har anpassats för att möta barnens kunskapsutveckling och få ut maximal nytta av tekniken. Allt har testats i klassrumsmiljö där barnen observerats för att se hur de interagerar med globen och vad som väckte deras intresse.
– Vi såg direkt vilken kraft globen har att skapa nyfikenhet. Eleverna ville dela egna erfarenheter av platser de besökt, språk de talar och berättelser från deras vardag. Detta har vi tagit fasta på i upplägget bland annat genom ett språk-quiz där eleverna får gissa vilket språk planeten talar, säger Isabelle.

Ett levande program
TellUs är inget statiskt skolprogram, utan erbjuder ett innehåll som kommer fortsätta utvecklas tillsammans med elever och lärare.
– Den stora utmaningen är att göra komplex data begriplig även för yngre elever. Samarbetet med skolorna som deltar är avgörande för att vi ska kunna erbjuda ett relevant innehåll som passar barnens kunskapsnivå, förklarar Strömstedt.
Anmäl din klass
I höst rullar TellUs ut i Norrköpings skolor. Vill du att dina elever ska få uppleva hur kartor och visualiseringar kan öppna nya sätt att förstå världen? Anmäl din klass, helt kostnadsfritt, redan idag!
Sverige – med världsledande forskning inom visuell AI, cirka 300 spetsföretag inom XR och en starkt uppkopplad industri – står inför en unik chans att bli global ledare i människocentrerad XR och visuell intelligens. Nu tar Visual Sweden, Visual Arena, Wisdome och Epicenter gemensamt initiativ till en nationell neutral innovationsplattform.
Målet är att hållbart stärka Sveriges konkurrenskraft när XR, AI och avancerad visualisering möts. Arbetet bygger på två genomförbarhetsstudier som gjorts under första halvåret 2025 och är svaret på Vinnovas utlysning Implementering XR Sweden Innovationsplattform. Den 7 oktober meddelas beslut om finansiering till denna innovationsplattform.
Vi har tre tydliga mål:
- Synlighet – att positionera Sverige som en föregångare internationellt.
- Samverkan – att förena aktörer över branscher, regioner och sektorer.
- Tillgång – att göra kunskap, resurser och nätverk tillgängliga för fler.
Lösningar som möter behoven. Vi bygger en digital samlingsplats för kunskap och kontakter, tar fram en nationell färdplan som samlar aktörer och styr mot gemensamma mål, samordnar och aktiverar kompetenscenter i hela landet, driver innovationsprojekt och konsortiebildning för ny finansiering, genomför uppsökande Visual Intelligence Days som stärker lokala nätverk och idéutveckling och etablerar en internationell konferens som placerar Sverige på den globala kartan.
– Genom XR Sweden ska Visual Sweden, tillsammans med våra partners, bland annat stärka kraften i de olika regionala XR-relaterade initiativ som redan finns runt om i landet, som Wisdome-domerna, Visual Lab i Örebro och industriellt kopplade labb. Tillsammans kan vi skapa en nationell hävstångseffekt som accelererar innovation och samhällsnytta”, säger Peter Westerdahl, processledare på Visual Sweden
För Sverige betyder detta konkret stöd att utveckla idéer snabbare, tillgång till testmiljöer och expertis, samt möjligheten att bygga partnerskap som leder till ny kunskap, affärer och lösningar. Genom att samla behoven och lösningarna i en gemensam innovationsplattform skapas en kraft som stärker både konkurrenskraften, innovationsförmågan och Sveriges hållbara omställning.
Visualiseringscenter C bjuder in till en föreläsningsserie som riktar sig till lärare, lärarstudenter och andra som är intresserade av utbildningsfrågor.
Välkommen att inspireras, fördjupa din kompetens och möta andra som brinner för elevers och studenters lärande och intresse för STEM (Science (vetenskap), Technology (teknik), Engineering (ingenjörsvetenskap) och Mathematics (matematik).
Vi inleder varje event med god mat och fortsätter sedan med inspirerade föreläsningar från forskare och utvecklare inom STEM-undervisning. Det ges också gott om utrymme för samtal, erfarenhetsutbyte och nätverkande.
STEMverkan inleds 9 oktober med en kväll fylld av inspiration och framtidsspaning kring lärande, visualisering och artificiell intelligens.
”Sweden knows that it is small, but it believes it can do big things.”
Mario Romero gjorde sin filosofie doktor i USA, och flyttade efter det till Sverige. Här blev han postdoktor i Uppsala, för att sedan axla rollen som docent på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. I början på 2025 klev Mario in som ledare för C-Research på Visualiseringscenter C, vetenskaplig ledare för Visual Sweden och biträdande professor på Linköpings universitet.
I den här filmen får du höra när Mario berättar om sin bakgrund, varför visualisering är så viktigt för Sverige – och mycket mer.
Tillsammans med utbildningskontoret erbjuder Visualiseringscenter C kostnadsfria skolbesök för klasser inom Norrköpings kommun. Nu finns bokningsbara tider för samtliga årskurser från förskolan till gymnasiet.
Vid besöket får eleverna se en film i domteatern och delta i en workshop ledd av centrets pedagoger. De allra yngsta besökarna får uppleva universum via storskärm och lekfullt utforska rymden i barnutställningen Rymdskeppet.
Nytt för i år är att Visualiseringscenter C också erbjuder aktiviteter på plats i er skola.
Boka ett besök av den interaktiva globen TellUs

Från och med höstterminen 2025 kan lärare i årskurs ett och två boka in ett besök av TellUs till sin skola. TellUs är en interaktiv glob som kan visa visualiseringar om bland annat vår planet. TellUs visar och förklarar naturvetenskap på ett sätt som är både enkelt och roligt att förstå, och ger eleverna insikter för att vara med och forma en hållbar framtid. Besöken är kostnadsfria och leds av pedagoger från Visualiseringscenter C.
TänkTech – upptäck hur kul det är med teknik!

Tänk Tech är ett nationellt skolprojekt som vill väcka ungas intresse för teknik och visa hur det är ett av de viktigaste och roligaste skolämnena. Projektet riktar sig främst till elever i årskurs 8. Här får eleverna utforska hur man visuellt framställer idéer och skapar prototyper. Fokus kommer vara på att tänka kring framtidsscenarier och uttrycka idéer med hjälp av design.
Deltagandet är kostnadsfritt och anmälan är öppen!
Just nu kan du ta del av en installation där studenter från Linköpings Universitet visar sina projekt skapade under deras kurser i UX-design.
Vid Linköpings universitet finns flera olika utbildningsprogram där studenterna arbetar med visualisering och medieproduktion. Från och med idag visas några av projekten upp i en interaktiv installation på centret.
Hällristningar, livet som bi och krisberedskap
Studenterna har självständigt utvecklat innehåll till installationen kring valfritt tema. Genom lekfullt utforskande, visuellt berättande och tekniskt experimenterande har studenterna tagit sig an en idé och förvandlat den till en upplevelse.
Utställningen förändras regelbundet och fylls på med nya projekt varje år.
Just nu visas fem olika teman:
- Packa din krislåda – Kliv in i en modell av en lägenhet och lär dig hur du kan förbereda dig för en kris eller nödsituation.
- Livet som ett bi – Följ en bis resa, från bikupan till naturen, och lär dig mer om dess viktiga roll för miljön.
- Norrköpings historia – Res genom stadens industriella och kulturella utveckling
- Hugget i sten – Utforska de tusentals år gamla hällristningarna i Östergötland och fundera över vad de berättar.
- Utforska Strykjärnet – Möt textilarbeterskan Hedvig och upplev hur livet såg ut i en av Norrköpings mest kända byggnader för över hundra år sedan.
Välkommen att utforska installationen på egen hand på plan 3 på Visualiseringscenter C eller online
Under vecka 28 och 29 är Teksommar igång med årets sommarläger – fyllt av tekniska utmaningar och kluriga projekt, för barn i åldrarna 7-12 år. Här hos oss på Visualiseringscenter C får sommarens deltagare uppleva en hisnande resa till rymden och en färd genom specialeffekternas magiska värld, i vår domteater WISDOME Norrköping.
Teksommar är ett sommarläger, med syftet att tidigt väcka barns intresse för teknik och innovation – och genom det kunna inspirera till att välja en teknisk utbildning senare i livet. Under ledning av engagerade ungdomar får barnen prova på att bygga, konstruera och lösa problem tillsammans. Det är en vecka fylld med lärande, glädje, gemenskap och nya vänner.
Vi är glada och stolta över vårt samarbete med Teksommar. Alla har en inre ingenjör – och vi är säkra på att Teksommar lyckas locka fram den hos fler.
Under hösten fortsätter vårt samarbete, då Teksommar kommer tillbaka med inspirerande workshops här hos oss på Visualiseringscenter C. Håll utkik!


Tänk dig en jordglob, men med den magiska kraften att kunna resa fram och tillbaka i tiden. Undrar du hur planeten såg ut på dinosauriernas tid? Hur jorden mår idag? Eller vad vi kan vänta oss i framtiden? Fråga TellUs!
TellUs är en interaktiv glob som kan visa visualiseringar om bland annat vår planet. TellUs visar och förklarar naturvetenskap på ett sätt som är både enkelt och roligt att förstå, och ger eleverna insikter för att vara med och forma en hållbar framtid.
Från och med höstterminen 2025 kan lärare i årskurs ett och två boka in ett besök av TellUs till sin skola. Skolbesöken leds av pedagoger från Visualiseringscenter C.
Den 23 juni startar sommarprogrammet på Visualiseringscenter C, där du får möjlighet att uppleva allt från rymdresor till mikroskopiska äventyr.
Sommarens aktiviteter
Krymp till nanostorlek, res till Mars och låt nyfikenheten flöda i Creative Studio. Vandra med dinosaurier, flyg bland hjärnans neuroner och upptäck rymdens farligaste vrår. På Visualiseringscenter C finns sommarens minsta och största upplevelser – för hela familjen.
Alltid fri entré
Centret har öppet varje dag kl. 10-16 med fri entré till alla utställningar, som du kan utforska på egen hand eller tillsammans med oss i Vetenskapsmysteriet.