Funderar du på att börja plugga till hösten? Gillar du teknik och att vara kreativ? Då kan civilingenjörsprogrammet i Medieteknik och AI på Linköpings universitet vara något för dig. Vi träffade Emma Broman som efter studierna jobbar inom Linköpings universitet och Visualiseringscenter C med programmering och forskning. Ta del av hennes bästa tips inför valet av utbildning!

Hej Emma! Vem är du?

Jag är från en by i skogen norr om Örebro men bor i Östergötland sedan 2014 då jag började på medieteknikprogrammet. Idag jobbar jag som forskningsingenjör och doktorand här på Linköpings universitet.

Vad drömde du om att bli när du blev stor?

Minns inte riktigt, men jag älskade att spela TV-spel. Men det var först när jag blev lite äldre som det gick upp för mig att man också kan jobba med spel. Det var så vägen mot MT-programmet började för mig. 

Hur kom det sig att du sökte till Medietekniksprogrammet?

Jag letade efter någonting som tog mig åt spelhållet, men som inte var så smalt som en renodlad spelutbildning. Jag ritade mycket digital konst, så det lockade också till att jag ville ha nåt som kändes kreativt. Medieteknikprogrammet kändes som en bra mix av det kreativa, tekniska och mattedelen som jag också gillar. 

Blev det som du hade tänkt dig, då?

Ja, absolut. Mitt intresse för spel kompletterades dock under utbildningens gång, i takt med att jag fick lära mig om andra områden som AI, bildbehandling, webbutveckling, och visuella effekter i film. Det är häftigt att man kan använda matematiken till att göra så många coola visuella grejer. 

Kul! Vad tyckte du var allra bäst med programmet?

Det var nog att det var så praktiskt. Vi började med projekt redan första terminen. Vi fick prova på praktiska ämnen som filmproduktion och visualisering. 

Och att utbildningen är i Norrköping. Campus ligger så fint mitt i industrilandskapet och precis intill Strömmens forsande vatten. Då det är ganska litet lär man också känna människor från andra program än det man själv läser, vilket är kul. 

Ja, Norrköping är något alldeles extra. Exjobbet då?

Jag gjorde mitt exjobb på New York University för OpenSpace-projektet. Jag jobbade med att skapa automatiska kamerarörelser i programvaran när man flyger genom rymden. Om man klickar på “jag vill flyga till mars” och så gör programmet det utan att man själv behöver styra dit, samtidigt som man ser den omgivande rymden på vägen. 

Vad gjorde du efter examen?

Jag tog examen 2020, precis när pandemin brutit ut på allvar i Sverige. Fick en tjänst på ett företag men på grund av pandemin försvann den tjänsten. I och med att jag gjort mitt exjobb inom OpenSpace hade jag kontakt med OpenSpace-teamet här på LiU och fick anställning som forskningsingenjör. Jag jobbade med att utveckla OpenSpace som programvara, vilket jag fortfarande gör, men nu är jag också doktorand på halvtid. 

Spännande! Vad innebär det att doktorera?

Jag lär mig att forska! Som forskningsingenjör hjälper man också till med forskningen, så jag var egentligen redan inne på det tidigare. Men nu gör jag det formellt; läser doktorandkurser och har mitt eget forskningsområde där jag fokuserar på hur man kan använda domen på ett interaktivt sätt.

Vad lockade dig att börja doktorera? 

Jag trivs inom den akademiska världen, vilket jag inte trodde innan jag började här. Linköpings universitet och Visualiseringscenter C ligger verkligen i framkant när det kommer till forskningen kring visualiseringsteknik, så jag såg möjligheterna. Vill man göra karriär inom den akademiska världen är en doktorsexamen den vägen man går. Jag älskar att jobbet är så pass fritt och givande. Hittar jag något som är spännande har jag möjlighet att gräva vidare i det.

Låter som en dröm, faktiskt. Vad är det absolut bästa med ditt jobb?

Att jag får se resultatet av det jag gör. Alla de tekniker man jobbar med leder till något visuellt. Här på Visualiseringscenter C är vi också väldigt nära användaren, det vi gör visas upp i utställningarna och i domen – det är kul!

Vem skulle du rekommendera att läsa Medieteknikprogrammet? 

Alla som är nyfikna och vill lära sig grejer. Gillar man kopplingen mellan användaren, datorn och det visuella är det här helt rätt. Att gilla matte är en fördel, men inget krav. Är man kreativt lagd och intresserad av det tekniska är utbildningen perfekt. Det är mycket programmering men det lär man sig under utbildningen, det finns inga krav på förkunskaper. Jag själv kunde inte programmera alls innan utbildningen.

Avslutningsvis: ge dina tre bästa tips till den som funderar på att börja plugga!

📍
Besök Norrköping

Besök Norrköping innan du bestämmer dig – du kommer att älska staden och campus! 

🗺️
Plugga utomlands

Ta möjligheten att plugga utomlands! Linköpings universitet har samarbeten med universitet över hela världen. Själv pluggade jag på Irland en termin, superkul!  

👋
Engagera dig

Engagera dig i studentlivet! Träffa likasinnade och häng med på det som händer i föreningar och festerier. Det är vad som gör utbildningen till mer än bara studier. 

Vilka tips! Tack, Emma.

Tack!

Nyfiken på Medieteknik och AI?

Medieteknik och AI är för dig som vill lära dig utveckla tekniken bakom nästa generations digitala medier. Här får du utforska din kreativitet med hjälp av artificiell intelligens, datorgrafik, programmering och visualisering för att skapa innovativa lösningar med användaren i fokus.

Under studiedagarna 31 mars och 1 april har den nya barn- och familjeföreställningen 3-2-1 Liftoff! premiär på Visualiseringscenter C. Vi bjuder alla som bokar biljetter under premiärdagarna på popcorn till föreställningen.

En robot kraschar i hamstern Ivars trädgård. Det blir början på ett spännande äventyr där den uppfinningsrika vetenskapsmannen Ivar försöker hjälpa roboten tillbaka till rymdskeppet innan det är för sent.

”3-2-1 Liftoff! är en spännande film om uppfinningar, rymden och vänskap. Underhållningsvärdet är stort samtidigt som publiken får lära sig en del om jordens gravitation,” säger Anton Lilja, verksamhetsansvarig på Visualiseringscenter C.

Filmen passar för barn från 4 år men är en upplevelse för hela familjen.  

Premiär med popcorn

Under premiärdagarna bjuder vi alla som bokar biljett till 3-2-1 Liftoff! på popcorn. Givetvis är röda mattan utrullad för våra premiärgäster.

Varmt välkommen till våra premiärvisningar:

Måndag 31 mars klockan 10.15 och 14.00
Tisdag 1 mars klockan 10.15 och 14.00

Välkommen till Wisdome Norrköping för en omslutande föreläsning med Dr. Ka Chun Yu, Curator of Space Science.

Datum: 3 april 2025

Tid:
14.30 -15.00 Drop-in. Kaffe och frukt serveras i restaurangen. 
15.00-16.00 Föreläsning i Wisdome Norrköping

Plats:
Visualiseringscenter C, Kungsgatan 54, Norrköping 

Fri entré! 
Eventet hålls på engelska. Anmälan krävs.

The Colorado River in the Western United States: A Template for Understanding Society, Energy, Climate, and the Future

Dr. Ka Chun Yu, Curator of Space Science

We will travel from the headwaters of the Colorado River in the high Rocky Mountains of Colorado and follow it downstream to its delta in the Gulf of California.  As we follow the river, we will see how this vital water resource is shared across a huge arid region. The river system is sourced from snowmelt in the highlands. The water is then pumped and transported through tunnels to slake the thirst of millions of residents in Colorado, Utah, Arizona, Nevada and California. While irrigation for agriculture accounts for the lion’s share of the water, municipal use for drinking water and other domestic uses are of primary importance. Our presentation will emphasize our national efforts at finding solutions to the challenge of increasing water demands in a time of diminishing river flows.

Invigning ny installation på Visualiseringscenter C

Tisdagen den 4 mars invigs den nya installationen ”Data and Me” på Visualiseringscenter C. Installationen är ett resultat av ett samverkansprojekt mellan Östergötlands Stadsmission, Linköpings universitet och Visualiseringscenter C.

Under 2024 arrangerades en serie workshops för deltagare i Stadsmissionens ledarskapsprogram Power in da Hood, där unga kvinnor mellan 16 och 25 år från Norrköpings stadsdelar Navestad och Hageby deltog. Tillsammans med forskare från Linköpings universitet, med expertis inom data och design, fick deltagarna prova på metoder för att samla in och visualisera personlig data som ett sätt att öka sin kunskap och egenmakt.

Inspirerade av dessa workshops har Linköpings Universitet tillsammans med Visualiseringscenter C utformat installationen ”Data and me” som ger förslag på hur man kan samla in och visualisera data om sig själv. I utställningen kan besökarna exempelvis skapa en digital blomma som visualiserar vilka aktiviteter man ägnat sig åt senaste veckan eller markera sin favoritplats i Norrköping på en karta.

Under invigningen presenteras installationen och projektet i sin helhet av representanter från Linköpings Universitet och Stadsmissionen.

Media och allmänhet hälsas välkomna att delta under invigningen.

Tid: Tisdag 4 mars, klockan 15.00-16.00
Var: Visualiseringscenter C, Kungsgatan 54, Norrköping.

Visualisering och interaktionsdesign, Linköpings universitet
Forskargruppen för Visualisering och interaktionsdesign utforskar gränslandet mellan visualiseringar, data och samhälle. Gruppen leds av Dr. Miriah Meyer från avdelningen för Medieteknik och Informatik vid Linköpings universitet (LiU). Tillsammans med Miriah och Derya har masterstudenterna Camilla Svensson och Claudia Torelli ansvarat för konceptutvecklingen av utställningen ”Data and me”.

Power in da Hood/Trygga Orten
Power in da Hood är ett initiativ av tjejer från orten för att stärka unga kvinnors egenmakt och samtidigt ge kraft till att förändra och utveckla socioekonomiskt utsatta områden. Projektet drivs av Stadsmissionen i satsningen Trygga Orten, finansierat av Postkodlotteriet och MUCF. Stadsmissionen i Östergötland arbetar för att stötta människor som lever i socialt och ekonomiskt utsatta livssituationer.

En av våra huvuduppgifter är att skapa ett intresse för naturvetenskap, teknik och matematik (STEM) hos kommande generationer. Genom Exploranation – där eget utforskande möter vetenskapliga förklaringar, tar vi varje år emot tusentals barn, elever och studenter från såväl Norrköpings kommun som från våra grannkommuner och övriga landet.

Tillsammans med utbildningskontoret erbjuder vi kostnadsfria skolbesök för klasser inom Norrköpings kommun. Vi har skolprogram för förskola till gymnasienivå.

Boka tiderna redan nu!

Nu öppnar vi vår domteater Wisdome Norrköping igen, efter ett par veckors teknisk uppgradering. För att fira, får du 30% rabatt på alla domföreställningar som visas 3 – 9 mars.

Under veckan har vi extra många föreställningar att ta del av. Välkommen att möta verklighetens osynliga magi!

”Det är underbart att vara i Sydafrika och hjälpa fler människor att uppleva universums underverk.” Dessa var de inledande orden från universitetslektor Alexander (Alex) Bock från Linköpings Universitet under en intervju i Bloemfontein den 31 januari 2025.

Universitetslektor Bock besökte University of the Free State (UFS) för att dela med sig av sin expertis till personal och studenter som arbetar med att presentera och ge IT-support vid Naval Hill Planetarium. Mellan den 27 och 31 januari 2025 ledde han en intensiv femdagars workshop om OpenSpace, en gratis och öppen källkod-programvara för visualisering, utformad för att representera data om det kända universum. ”I det här sammanhanget kan vi kalla OpenSpace för en ’astrovisualiserings’-programvara,” förklarade han.

Universitetslektor Alexander Bock (Linköpings Universitet), Dr Marike Stander (UFS Geography), Natalie Matchett (UFS Physics).

Hans besök möjliggjordes genom ett bidrag som UFS tilldelades av den amerikanska ambassaden 2024 för projektet Space and Satellites: Awareness and Observations. Universitetslektor Bock är också knuten till American Museum of Natural History (AMNH) i New York, som har stöttat Naval Hill Planetarium sedan starten genom att tillhandahålla högkvalitativa, för-renderade fullkupéfilmer. Det var genom detta samarbete med AMNH som UFS-kollegorna kom i kontakt med honom.

OpenSpace utvecklades ursprungligen som ett forskningsinitiativ men har sedan dess utvecklats till ett kraftfullt verktyg för vetenskaplig visualisering och allmänhetens engagemang, lett av Linköpings universitet i samarbete med AMNH. Under workshopen lärde sig UFS-studenter och planetariumpresentatörer att använda programvaran för att skapa och visa nytt innehåll för planetariet.

Det som gör OpenSpace unikt är dess förmåga att projicera forskningsdata direkt från en dator till stora skärmar och till och med till planetariumets kupol. Denna funktion gör det till ett ovärderligt verktyg för att kommunicera komplexa vetenskapliga koncept till en bred publik, inklusive forskare, studenter och allmänheten.

Utöver astronomi har OpenSpace använts inom flera vetenskapliga områden, såsom molekylär dynamik och evolutionär genetik. Universitetslektor Bock betonade dess potential att främja tvärvetenskapligt samarbete och underströk att programvaran är öppen källkod och kan vidareutvecklas av programmerare över hela världen. ”Allt som behövs är programmerare!” påpekade han och uppmuntrade fler att bidra till utvecklingen.

Genom att erbjuda OpenSpace gratis strävar Universitetslektor Bock och hans team efter att främja vetenskaplig visualisering, förbättra STEM-utbildning och stödja outreach-initiativ. Naval Hill Planetarium kommer nu att bli det första permanenta planetariet på södra halvklotet att använda OpenSpace, vilket gör det möjligt för sydafrikanska besökare att uppleva universum på ett nytt sätt.

UFS-personal och studenter har redan börjat experimentera med programvaran, och en av de första OpenSpace-drivna föreställningarna på planetariet kommer att illustrera den dramatiska ökningen av antalet satelliter och rymdskrot under det senaste decenniet. Detta markerar ett spännande steg framåt i användningen av teknologi för att överbrygga klyftan mellan forskning och allmänhetens engagemang i astronomi.

Artikeln är översatt och återpublicerad med tillstånd från University of the Free State (UFS).

Huvudutvecklare OpenSpace

Alexander Bock

alexander.bock@liu.se

011-36 34 95

Res långt, långt bort. Eller stanna på jorden för fler roliga sportlovsäventyr.

Mellan 15 februari och 23 februari erbjuder vi ett sportlovsprogram för dig som vill uppleva visualisering. På Visualiseringscenter C kan du spela VR, delta i workshops, följa med oss ut i rymden – eller utforska våra utställningar på helt egen hand. Välkommen!

OpenSpace Live – Fyra destinationer i universum

Genom visualiseringsprogrammet OpenSpace kan vi ta oss vart vi vill i det kända universum. I en liveföreställning tar vi med dig på ett äventyr ut i rymden och under resans gång får du lära dig mer om människans utforskning av universum.

Välj mellan fyra olika rymdresor, och följ med våra piloter ut i universum. Liveföreställningen hålls i VR-arenan, på platt widescreen.

Workshops och utställningar för hela familjen

Under sportlovet erbjuder vi två workshops där barn kan delta i kreativt skapande och problemlösning, med åldersanpassade aktiviteter. Här får barn från 6 år lära sig skapa egen data och förvandla den till en utomjording, medan äldre barn från 10 år 3D-modellerar i TinkerCad. Utöver detta kan alla besökare också utforska centrets interaktiva utställningar, som alltid har fri entré.

Måndagen den 10 februari öppnar vi vår restaurang, vår butik och våra utställningar igen, efter fastighetsunderhåll. Det firar vi med ett extra bra pris på våra förmånliga lunchkort: 10 luncher för 899 kronor (ord. pris 999 kronor). Under öppningsveckan bjuder vi även på mjuk kaka till kaffet! Erbjudandet gäller 10/2-14/2. Välkommen tillbaka!

Vår domteater öppnar igen den 3 mars.

Konferens och event

Konferens och event
011-15 63 30
bokning@visualiseringscenter.se

Skolbesök

Skola och utbildning

pedagog@visualiseringscenter.se

Restaurang

Restaurang och café C

Övriga frågor

info@visualiseringscenter.se

Domteatern Wisdome Norrköping är tillfälligt stängd på grund av renovering och öppnar igen den 3 mars.

Vår butik, restaurang och våra utställningar håller öppet som vanligt – varmt välkommen!